Chatbots & AI

Er gaat tegenwoordig geen moment voorbij of er wordt op Social Media of forums betreffende online tools gepraat over het topic ‘chatbots’. Iets wat voor mij sinds kort nog redelijk onbekend was. Het sprak al enige tijd mijn interesse aan, dus besloot ik het eens verder te onderzoeken en te implementeren in de WebKave Facebook-pagina.

Wat is een chatbot?

Het wordt vooral gebruikt voor Instant Messenger-Programma’s zoals bijvoorbeeld Facebook Messenger, Skype, Google Talk,… Je kunt het als het ware als je personal assistant beschouwen. Je stelt je bot vooraf in wat hij aan de bezoeker moet vragen en wat hij moet antwoorden. De bezoeker krijgt dan een lijst te zien met zaken waar hij uit kan kiezen en zo kan de bezoeker  geholpen worden zonder dat je zelf persoonlijk hier in voorkomt. Eén van de meest interessante eigenschappen is dat de meeste tools aan patroonherkenning kunnen doen. Als je bijvoorbeeld hoi of hallo zegt zal hij indien juist ingesteld hallo terugzeggen en eventueel zelfs vragen hoe het is. Maar hier kan je natuurlijk veel verder ingaan. Klinkt stom, maar dat is het toch nog niet zo. Bij deze zaken is er sprake van AI (Artificial Intelligence), een ander onderwerp dat meer en meer onze toekomst zal bepalen.

chatbot - webkave loenhout webdesign

Om het even met een voorbeeld uit te leggen.

Ik ben zelf werkzaam als beheerder van de Facebook-pagina van Beachweekend, een pagina met een 9300-tal volgers. Die pagina krijgt tal van vragen binnen die niet altijd even snel beantwoord kunnen worden. De chatbot ben ik aan het implementeren met als doel om vaak voorkomende vragen gewoon door de bot te doen beantwoorden.  Vragen kunnen lopen van: Hoeveel kost een ticket? Vanaf welke leeftijd mag je binnen? Waar kan ik parkeren? Je kan als bezoeker door de vragen heen geloodst worden door te klikken of wanneer je iets intypt zal je ook worden geholpen.
Gaat dit dan niet net ten koste van je service? Absoluut niet, je biedt zelfs een extra service aan want je zorgt ervoor dat vragen zo snel mogelijk behandeld worden. Het bespaart jezelf veel werk en je bezoeker is tevreden omdat zijn vraag meteen werd opgelost.
Meer informatie over dit onderwerp of wil je het op je eigen pagina integreren? Twijfel dan zeker niet om mijn hulp in te schakelen!

Related Posts

Leave a comment

Privacy Preferences
When you visit our website, it may store information through your browser from specific services, usually in form of cookies. Here you can change your privacy preferences. Please note that blocking some types of cookies may impact your experience on our website and the services we offer.