Lead nurturing wat?

Je kunt het simpelweg zien als alle verzamelde informatie van potentiële geïnteresseerde klanten. Onder informatie versta ik vooral hun contactgegevens (naam, bedrijf, telefoonnummer en email adres). Met die leads ging ik dan ook snel de interactie aan. Zodat hun interesse niet snel weg zal gaan.
Die interactie kan via verschillende kanalen gebeuren: mailing, social media zoals Facebook, Twitter, LinkedIn of op de voor mij efficiëntste manier nl. telefoneren of Skypen.
Telefoneren is voor de meeste mensen niet zo vanzelfsprekend, toch niet op professioneel vlak dan en zelfs eng. Je bent in gesprek met een persoon, die je niet voor je ziet. Je kunt dus niet anticiperen op zijn emoties en je weet niet hoe hij/zij eruit ziet. Het enige wat je hebt is de stem, dus daar moet je op inspelen. Probeer je partner visueel voor te stellen.
Zaken die ik als belangrijk zie en waar ik zeker nog aan moet werken:

  • MEER interesse tonen: je moet laten zien dat je moeite wilt doen voor degene waar je met praat en niet enkel iets verwacht van zijn kant. Hiervoor moet je tal van vragen stellen.
  • Praat EENVOUDIG: je gesprekspartner heeft geen nood aan al die verkooppraat en moeilijke definities. Ik heb het al in vorige blog aangehaald. Maar praat de taal die je gesprekspartner praat en bovendien wat brengt het op voor hem? Dit is voor mij bijvoorbeeld met de persoon die werkt in de tuinbouw, zij zijn niet één of ander software bedrijf.
  • Let altijd op je STEM, praat luid en duidelijk (niet roepen uiteraard), adem rustig, praat ook op een rustig tempo en toon zeker dat je enthousiast bent.

Drip-marketing is bijvoorbeeld ook een goede manier om leads te verzamelen!

Leave a comment